Dyra kan ikke tale sin egen sak, ikke fortelle om sin
egen smerte eller vise fram sine lidelser fordi de holdes innesperret,
mer eller mindre avsondret fra menneskesamfunnet - de må derfor
ha noen talerør - jeg er et av dem - jeg er veterinær
og har vært med i 7 år i Rådet for dyreetikk, 5
½ år i Akvaforsk som kveiteforsker,ca 10 år i forvaltningen
med dyrevern og fiskeregelverk ved FV -kontoret i Oslo (Statens dyrehelsetilsyn).
Følelser motiverer oss til å gjøre noe med det
vi mener er galt. Følelser er ikke fornuftens motsetning. Følelser
er ufølsomhetens, tåpelighetens og kynismens motsetninger
- nettopp de egenskaper som truer velferd både for mennesker
og dyr.
Heldigvis spør stadig flere om hvilken rett vi har til å
frata dyra muligheten til å føle glede og hvilken rett
vi har til å påføre dem lidelse. Filosofen Jeremy
Bentham sa for 250 år siden: Spørsmålet er ikke
om de kan tenke eller om de kan snakke, men kan de LIDE?
Dyrevern er også i EU-parlamentet et prioritert område
og det oppmuntres til driftsformer der fisken har det godt.
Dyrevern forklares i leksikon som virksomheter for å hindre
at dyr lider. Ut fra dette ser vi også at dyrevern er et tema
i mange deler av oppdretterens, fiskehelsekandidater eller veterinærens
hverdag, men det er mange innfallsvinkler til temaet og det er viktig
allerede nå å fastslå at dyr er dyr, ikke ting
og ikke mennesker.
Hvordan blir en ny dyrevernlov til?
Dyrevern ble formelt satt på dagsorden ved at Norge, som en
av de første land i verden, i 1935 fikk vedtatt en dyrevernlov.
Gjeldende dyrevernlov ble vedtatt i 1974, og dyreholdet og kunnskapen
om dyrs behov har endret seg mye på de siste årene.
Dette har også politikerne forstått og de satte i 2001
i gang arbeidet med en ny dyrevernlov. Regjeringen la frem St.meld.
nr 12 (2002-2003) Om dyrehold og dyrevelferd i desember 2002.
Stortinget behandlet meldingen i juni 2003, der det ble fastslått
at mål og strategier i meldingen vil følges opp slik
at Norge fortsatt kan være et foregangsland innen dyrehold
og dyrevelferd. Landbruksministeren fastslo at en bedring av velferden
for dyrene vil og må kreve bl.a. økonomiske ressurser.
Det mest gledelige med meldingen og behandlingen så langt,
er at det foreslås en etisk plattform som skal være
førende for våre holdninger til og hold av dyr. Innholdet
i den etiske plattformen er at dyr har egenverdi, dyreeier er ansvarlig
for dyrenes livskvalitet og de forhold dyrene holdes under samt
kunnskapskrav om dyrene. Dyrene har fått delvis politisk medhold
så langt. Det blir spennende å følge det videre
arbeidet frem til ny lov. Politikerne var ikke enige i forslaget
mhp. organiseringen av Dyrevernnemdene, som er foreslått redusert
fra 220 med vedtaksmyndighet til 64 rådgivende nemnder.
Om akvatiske dyr i oppdrett er målene: Utvikle gode velferdsindikatorer,
bedre bedøvingsmetoder og styrket fokus på dyrevelferd
ved gjennomgang av eksisterende standarder for produksjonsregulering.
Det er viktig å ha klart for seg forskjellen på dyrevern
og dyrevelferd. Dyrevern er brukt i dyrevernloven og relaterer seg
til minstekravet til dyrehold og representerer den strafferettslige
avgrensningen, som omfatter det å beskytte dyr mot mishandling,
vanskjøtsel og lidelse. Når vi snakker om dyrevelferd
omfatter det parametre som helsetilstand, fysiologiske forhold,
atferd og produksjon, som retter seg mot dyrenes trivsel. Alle parametrene
brukt som mål på hvordan dyret mestrer hverdagen i sitt
miljø, med et annet ord - produksjonsetikk og har mye større
betydning for dyrets velferd enn dyrevernlovens minimumskrav. Stortingsmeldingens
tittel er derfor meget bra for dyrenes minstekrav.
Etologen Donald Broom er den første professoren i dyrevelferd
og hans definisjon på dyrevelferd (1986) er den mest brukte
og omtales, som dyrets tilstand med hensyn på dets forsøk
på å mestre sitt miljø. Hvilke parametere kan
gi oss indikasjoner på fiskens velferd?
Hvor vil vi?
Etikk er evnen vi har til å skille rett og galt i vårt
forhold til dyr, og våre følelser for dyr motiverer
oss for å gjøre noe med det vi mener er galt. Etikken
er målestokken, eller det teoretiske grunnlaget for moralen
vår. Etikken handler om å ta stilling til skikk og bruk
og å vedkjenne oss det vi gjør - veid opp mot fakta
og erfaring, og evt. ny kunnskap til enhver tid - for hele tiden
å bli bedre. Hva er rett og galt i forholdet til dyrets beste
- ikke din egen lommebok eller faglige ambisjoner. Av og til er
det faktisk godt og nødvendig dyrevern å avlive et
dyr. Idealistenes syn er dessverre ikke alltid forenlig med faglige
vurderinger og etisk konklusjon.
Å gi en kort definisjon på dyreetikk er ikke enkelt.
Det finnes mange etiske og filosofiske retninger som til sammen
kanskje kan si noe om hva dette dreier seg om, men det er viktig
å ha noen grunnbegreper klare. Vi må kunne diskutere
verdier og respektere dyr for sin egenart og egenverdi som sansende
og følende vesener. Menneskene er satt til å forvalte
naturen på en forsvarlig måte. Nøkkelord i en
holdbar dyreetikk er derfor; empati, fornuft, ansvar og kjærlighet
hvor de enkelte situasjoner vurderes etisk, praktisk og faktisk
i forhold til konsekvensene for dyret.
Dyrenes trivsel er en forutsetning for sunne dyr. Dyrevernets fundamentale
prinsipper bør inkluderes i helsebegrepet som etisk kvalitet
i produksjonsprosessen av dyr. Hvordan kan vi vite at dyrene ikke
lider eller kan komme til å lide? Hvordan kan vi dokumentere
at de faktisk har det bra? Vi kan gi dyrene noen alternativer til
hvordan de vil holdes, og se hva de velger!
Hva er naturlig?
Naturlig adferd er den måten dyrene oppfører seg på,
som de er sterkt motivert for å gjøre og som når
de gjør det gir dyret en funksjonell tilbakemelding. jfr.
Bo Algers. Det er den adferd en dyrene utfører i sin naturlige
miljø (biotop).
Vi er oftest ikke i tvil om når dyrene er redde eller ikke
har det bra. Men der vi er i tvil bør tvilen komme dyrene
til gode.
Fisk mangler i tillegg et språk som appellerer til menneskenes
umiddelbare medlidenhet - de kan bl.a. ikke skrike - noe vi lett
oppfatter som at noen er i nød eller ikke har det bra. Vi
sier at fisken har en lav "bambifaktor". Den ser
like glad eller sur ut uansett - den appelerer ikke til empati.
Evnen til empati er en forutsetning; at vi kan sette oss inn i situasjonen
til andre individer - både dyr og mennesker. Andre definisjoner
er innlevelse eller "innføling".
De 5 friheter
Brambellkommisjonens (1965) fem friheter; frihet fra sult, tørst
og feilernæring, frihet fra unormal kulde og varme, frihet
fra frykt og stress, frihet fra skader og sykdom, frihet til å
utøve normal atferd - setter krav i tillegg til minimumskravene
i dyrevernloven. Vi må medvirke til at dyrenes velferd er
ivaretatt. Om alle krav er oppfylt har vi flere lykkelige fisker!
Alle kravene her har med stress å gjøre - konklusjonen
blir at vi som har ansvar for fisken må sørge for minst
mulig stress for fisken, for at den skal ha det godt, da spiser
den og utnytter fôret optimalt, den holder seg frisk og utvikler
seg normalt. Stress er en utslagsgivende produksjonsfaktor (Eks:
Stresset laks gir dårlig rognkvalitet, stressede pelsdyr gir
stressede avkom. Dette gjelder også oss mennesker).
Spenninger mellom dyrevern, næringsinteresser, forskning,
forvaltning, politikk og forbrukerinteresser behøver ikke
å være uløselige motsetninger.
Hvem har ansvar?
Myndighetene (SDT,MD, Fidir) - samordnet forvaltning må
sørge for regelverksregulerte tiltak <-> GJENSIDIG
KOMMUNIKASJON og samarbeid mellom næring, fiskehelsetjeneste/veterinærer
og forvaltning så tiltakene kan effektiviseres. Kompetanseoverføring
er en forutsetning for å lykkes!
Oppdretter selv må ta ansvar for optimale forhold i eget anlegg
og konsekvenser av dette.
Primærprodusentene er selvfølgelig også
opptatt av etikk og dyrevern, og forbrukernes krav til etikk i produksjonen
og etisk kvalitet øker.
Her er det vi har en stor oppgave som har fisk i vår varetekt/fangenskap.
Oppdretterne har innskrenket fiskens egne valgmuligheter og må
sørge for at fiskens behov blir best mulig ivaretatt.
Dersom vi er i tvil om fisken har det bra eller ikke må tvilen
komme fisken til gode - føre-var prinsippet. Jfr §
2 i dyrevernloven - fare for unødig lidelse! Fiskehelse og
velferd henger sammen med produksjonsetikken.
Velferd er mestring (= hvordan fisken regulerer sine biologiske
funksjoner i forhold til omgivelsene) av situasjonen fisken lever
i og fravær av produksjonssjukdommer, som deformiteter i ryggrad,
hode, gjeller finner og andre organer. Undersøkelser viser
at stressfaktorer som forårsaker slike utviklingsforstyrrelser
kan være ugunstig temperatur, pH og saltinnhold, stråling
, forurensing, høy tetthet, næringsmangler og parasitter.
Her komme føre - var prinsippet. Vi må når
vi etterligner naturen også tenke på de biologiske
prosessene. Det er ikke mulig å tøye naturen utover
de biologiske grensene, uten at vi straffes for det.
Fisk i oppdrett er husdyr og det viser seg at tradisjonelle
bønders tankegang og praksis er nyttig å ta med seg
til fiskeoppdrettssituasjonen.
Dette fører oss til RØKTERNE = DE SOM STELLER
FISKEN. Gode røktere er også gull verd, de kjenner
fiskens behov og ser når den trives og når det er behov
for å gjøre forholdene bedre - de er gode på
å lese fiskens adferd. I situasjonen der vi har leppefisk
i oppdrettsanlegget er det ikke bare en populasjon fisk å
ta vare på, men to. De som lykkes kan kunsten å ta vare
på dyrene slik at dyrenes velferd er bra hele tiden, noe som
krever kontinuerlig oversikt over det som foregår i merdene,
både med oppdrettsfisken og leppefisken.
Biologisk bekjempelse av lakselus med leppefisk stiller andre
krav til oppdretteren - bevisstgjøring men kunnskapen
om anleggets lusestatus, strømforhold, vanntemperatur, dødfiskhåndtering,
begroing, drift av anlegget, røkt av fisken og antall fisk
i ulike grupper som er en forutsetning for å ta beslutning
om bekjempelsestrategi, er den samme.
Ved valg av leppefisk må det erverves kunnskap om leppefiskens
behov i tillegg til laksens behov, slik at samspillet blir optimalt
- tålmodighet!
Ved bruk av leppefisk er det ingen tilbakeholdelsestid etter slakting
av fisken, resistensproblematikken minsker og du forebygger luseproblematikken
uten legemidler. Sesongen 2003 har vist at de anlegg som bruker
leppefisk ikke har hatt behov for kjemiske avlusingsmilder/legemidler.
De har ikke hatt behov for notskifte, men bare spylt notveggen -resten
har leppefisken ordnet! Det er flere anlegg i år som bruker
leppefisk enn 2002.
Forbrukerne vil vite hvordan dyrene har hatt det og hvilke
produksjonsforhold de har levd under - produksjonsetikk.
Krav til etisk produksjon og etisk kvalitet er økende.
"OPPHAVSDOKUMENTASJON" er et begrep som får
stadig større oppmerksomhet, sammen med kunnskap om hvordan
dyret har blitt transportert og til slutt avlivet. Hva som skjer
med kvaliteten etter stress vil andre snakke om.
Merking gjør forbrukerne i stand til å velge dyrevennlig
eller billig ..
Forbrukerne vil ha informasjon, men kunnskapen de har om dyrenes
krav og forhold de lever under er lite imponerende. SIFO rapport
med dyrehelsetilsynet som oppdragsgiver.
Forbrukernes oppfatning om næringen etter antibiotikabruk
jfr. SIFO - rapport: SIFO (Statens institutt for forbruksforskning)
- rappport 10 -2002- Dyr er ikke bare mat;
- de fleste antar at oppdrettslaks får mer antibiotika enn
det som er tilfelle- fare for samme tendenser når det gjelder
lusemidler
- de fleste ønsker å vite hvordan fisk i oppdrett
har det
- merking av opprinnelse og hvordan de har hatt det er viktigere
enn pris
- bare en av fem synes det er greit med kommersielt motiverte
forsøk på oppdrettsfisk (medisinbruk)
- en stor del av forbrukerne hadde unnlatt å kjøpe
fisk av frykt for medisinrester og mener den kan være helseskadelig
- villfisk har det akseptabelt, men nesten annenhver forbruker
mener at oppdrettsfisken ikke har det akseptabelt
Aktuelt i tiden
Nye arter Utvikling av tekniske løsninger i pakt med
biologiske prosesser, bruke erfaring fra torsk, kveite piggvar og
steinbit osv. for kunnskapsoverføring til produksjon av bergyltyngel/settefisk.
Mattilsynet - Trygg mat fra jord og fjord til bord - HELKJEDETENKNING
- Ansvaret for
tilsyn med dyrevern og dyrevelferd MEN - Dyr
er mer enn mat! Dyrevelferd inngår som en del av ansvarsområdet,
MEN ved ressursknapphet MÅ prioriteringen gå på
menneskenes trygghet mhp. helse (FOLKEHELSE).
Slik jeg tolker dette er - at nok en gang vil dyrene bli taperne
i kampen om kronene. Dyrehelse og dyrevern er nøye knyttet
til dyrevelferd og kan ikke skilles. Formålet må være
at alle dyr behandles likeverdig, uavhengig om de skal bli mat eller
ikke, enten de er produksjonsdyr i vann eller på land, kjæledyr/hobbydyr/underholdningsdyr
eller ville dyr. Her har vi en kjempeviktig jobb å gjøre
dere!!! Hva med å jobbe for at det skal bli en egen dyrevernetat
for alle dyr, som i Sverige fra 01.01.2004. Jeg oppfordrer med
dette alle til å påvirke politikerne, som bevilger penger
til produksjon og næringsutvikling med den ene hånden
og setter de samme myndighetene til å vokte over dyrevelferden
med den andre, om å se til Sverige. Veterinærstanden
må kommunisere dyrenes behov til politikerne. For øvrig
bør tilsynet i henhold til dyrevernloven og regelverket hjemlet
i den, forvaltes uavhengig av næringsinteresser.
Sitat fra indianer Høvding Seattle`s tale kalt "den
vakreste talen om det vakreste vi har" -holdt i 1854 i Washington:
"Hva er mennesket uten dyrene? Hvis alle dyr var borte, ville
mennesket dø av åndelig ensomhet. Alt henger sammen.
Alt som rammer jorden, rammer også jordens sønner."
Og: "Dette vet vi: Jorden tilhører ikke mennesket. Mennesket
tilhører jorden. Alt henger sammen, slik blodet forener familien.
Alt henger sammen. Mennesket vevde ikke livet, vi er bare en tråd
i veven. Alt vi gjør mot veven gjør vi mot oss selv."
Spenningen mellom menneskenes behov for mat (eller andre bruksbehov)
er akseptert på den ene siden og dyrenes interesse for et
akseptabelt levesett på den andre. Dersom vi ikke tar hensyn
til dette utnytter vi dyrene isteden for å nytte dem. Vi mennesker
holder dyr og må dermed oppfylle minstekravene i dyrevernloven.
Dyrene har krav på et leveverdig liv uten unødig lidelse.
Respekt for livet innebærer også respekt for døden.
Utfordringen er å sørge for at dyrene har det godt
mens de er i live uavhengig av hva de holdes for og vi må
sørge for en smertefri avliving - dette er vårt ansvar
som forvaltere av dyrene.
Hva er et dyreliv verdt? Det er ikke målbart i penger, selv
om dette ville hatt en stor fordel i forbindelse med politisk behandling
av ressurser = penger til dyrevernarbeid. Det eneste forretningsfolk
og politikere forstår er kroner som (dominerende) målestokk.
Dette blir et feil perspektiv: Er dere ikke enige med meg?
-Bedre fiskevelferd
Utfordring 1 - husk at naturens elementer har sin strategi
for å overleve - kunnskapsformidling og kontinuerlig overvåking
og forskning for at vi skal kunne ha muligheten til å følge
med og helst ligge i forkant av luseformeringen.
Eks. Genetisk variasjon i fisken er stor i motstandsevne mot lakselus.
(genestisk korrelasjon er 0,43 jfr. Trygve Gjedrem).
Tiltak avlsarbeid pågår for å øke motstandsevnen.
Utfordring 2 - I forbindelse med opprettelse av Mattilsynet
er forvaltningsansvaret for dyrevern på akvatiske dyr lagt
til Fiskeridepartementet. Standard for dyrevern og dyrehelse må
samordnes med Landbruksdepartementet som hittil har hatt ansvaret
for alt dyrevern. - Felles forståelse av dyrenes behov og
felles virkelighetsbeskrivelse.
Sluttreplikk!
Vi må drive oppdrettsvirksomheten i harmoni med naturen. Ved
bruk av naturens biologisk sameksistens - er vi med på å
forvalte naturressursene på en etiske forsvarlig, dyrevennlig
og miljøvennlig måte. Det beste med denne løsninger
er at den også er økonomisk lønnsom, som bruk
av leppefisk - de fleste tror nemlig at dyrevelferd må koste
mer. Jeg håper skal være en god prognose for bruk av
leppefisk og gi positive signaler om og til næringen framover.
Da kan vi være med på å høste og dyrke
havet lengre, men det er fortsatt et kontinuerlig behov for forskning
og kunnskapsformidling så vi kan utøve en målrettet
forvaltning og være i forkant av mulige negative konsekvenser
og minske konflikter om bruk av naturens ressurser - bærekraftig
utvikling (prinsippet står fast at grensene for våre
inngrep/vår adferd i og belastning av naturen, må være
bestemt av naturens evne til å finne tilbake til utgangspunktet).
© Torill Malmstrøm
|