Norge kan ikke være bekjent av å bare tenke penger
og effektivitet uten å ta hensyn til dyrenes behov. Det er
uakseptabelt at slakterier legges ned, slik at dyr må transporteres
over stadig lengre strekninger.
Dyrevelferdsmessig er det totalt mye bedre å snu transportkjeden,
slik at levende dyr slaktes på gården og slakteskrotten
fraktes til bearbeiding. Med dagens teknologi står dette ikke
på kunnskap men på vilje til å la dyrene få
det bedre. Transport av levende dyr påfører dyrene
stress i større og mindre grad. Stressede dyr gir dessuten
dårligere kjøttkvalitet. Selv om dyr er dyr, ikke ting
og ikke mennesker, er det vi som har ansvaret for dyrenes velferd
mens de er i live, da må vi sørge for at de får
en minst mulig stresset ferd til døden! Formålet med
Forskrift om dyrevern i slakterier er: "
å sikre
slaktedyr forsvarlig tilsyn og stell og hindre at de utsettes for
unødig smerte og lidelse".
Dyrevern er brukt i dyrevernloven og relaterer seg til minstekravet
til dyrehold og representerer den strafferettslige avgrensningen,
som omfatter det å beskytte dyr mot mishandling, vanskjøtsel
og lidelse. Når vi snakker om dyrevelferd omfatter det parametere
som helsetilstand, fysiologiske forhold, atferd og produksjon, som
retter seg mot dyrenes trivsel. Alle parametrene brukt som mål
på hvordan dyret mestrer hverdagen i sitt miljø. Jeg
kaller dette produksjonsetikk, som har mye større betydning
for dyrets velferd enn dyrevernlovens minimumskrav.
Flere "lykkelige dyr" får vi ved å ta dyrevelferd
på alvor og respektere dyrene slik at de mestrer sitt miljø.
Det er ingen tvil om at dyreeierne er ansvarlige for at dyrenes
velferd blir ivaretatt. Dyrevelferd handler om dyrenes daglige levestandard
og hvordan de i enhver situasjon greier å mestre sitt miljø.
Det handler om at dyrene ikke skal stresses og påføres
eventuelle produksjonssykdommer mens de er i menneskenes varetekt.
Dyrene skal få tilfredsstilt flest mulige naturlige behov
mens de er i live. Dyrenes trivsel er en forutsetning for sunne
dyr. De fundamentale prinsipper i dyrevelferd bør inkluderes
i helsebegrepet som etisk kvalitet i produksjonsprosessen. Hvordan
kan vi vite at dyrene ikke lider eller kan komme til å lide?
Hvordan kan vi dokumentere at de faktisk har det bra? Er vi i tvil
bør tvilen komme dyrene til gode.
Brambellkommisjonens (1965) fem friheter setter krav i tillegg
til minimumskravene i dyrevernloven; frihet fra sult, tørst
og feilernæring, frihet fra unormal kulde og varme, frihet
fra frykt og stress, frihet fra skader og sykdom samt frihet til
å utøve normal atferd. Om de fem friheter er ivaretatt,
da har vi et dyrehold der det er god dyrevelferd.
Kvalitet og modning av kjøttet kan beregnes. For best resultat
er det blant annet viktig å ha et topp ustresset dyr som råvare.
Stresset kjøtt går det ikke an å modne optimalt.
Topp kvalitet er det ikke vanskelig å få til, men det
krever kunnskap og ressurser. Mobile slakterier er å iverksette
dyrevelferd i praksis.
Det er stor interesse for mobile slakterier, der dyrene avlives
på gården og slakteskrotten kjøres til et bearbeidingsanlegg
eller bearbeides på gårdens slakteri.
Ved endret slakteristruktur blir transportstrekningene stadig lengre,
og marginene for å overholde transporttiden på 8 timer
er allerede ved planlegging overskredet slik det er i Nord Norge.
Transportregelverket er laget for at dyrene ikke skal transporteres
i lengre tid enn 8 timer. Om det i utgangpunktet legges opp til
transporttider på 12 timer, kan vi ikke finne oss i det på
vegne av dyrene og deres velferd. En slik praksis er å undergrave
intensjonene i regelverket, som skal beskytte dyr mot lidelse. Dette
er direkte uakseptabelt. Lokal bosetting og verdiskapning blir bare
festtaler om utviklingen skal fortsette som nå.
I St. meld. 12 (2002-2003) Om dyrehold og dyrevelferd i
kapitel 5.6.2. sies det:
"Med økende offentlige krav begrunnet i hygiene,
og ikke minst samordning av regelverket over landegrensene (EØS-avtalen),
begynte en sterk strukturrasjonalisering . De fleste små
slakteriene forsvant, i motsetning til hva som var tilfelle i
for eksempel Tyskland. I mange EU-land er det tradisjon for små
slaktebutikker som finnes nærmest i enhver landsby. Disse
slakter små kvanta fra nærliggende gårdsbruk,
og kjøttet blir omsatt ferskt fra butikken. Det er utformet
et eget EØS-regelverk tilpasset denne virksomheten, som
er mindre strengt enn for ordinære slakterier.
Næringskomiteen har sagt at de vil opprettholde nødslakteordningen
for hele Norge, i Inst.S. nr 226 - 2002-2003: "gjennomgang
av regelveket som regulerer håndtering av slaktedyr med tanke
på styrket hensyn til dyrevelferd samt sikre en landsdekkende
nødslakteordning". Dessuten "Gjennomgang av regelverket
som regulerer transport av dyr, spesielt vurdere forberedelser til
transport, transporttid og anledning til bruk av stoppesteder"
. Næringskomiteens medlemmer fra SV mener at transport av
dyr til slakterier og økte transporttider kan være
uheldig for dyrene og ønsker derfor "etablering
av flere lokale slakterier, mobile slakterier og gårdsslakterier".
I et oppfølgingsnotat om Stortingsmeldingen i oktober ønsker
Landbruksdepartementet å stimulere til utvikling av bedre
kjøretøy, slik at de tilpasses bedre de enkelt arters
behov under transport. Dette mener jeg blir feil satsing, da det
må være mye bedre for dyrene at det satses på
tilpasning av slaktebiler som kan komme til dyrene på gårdene.
Hjemmeslakting er et håndverk som er truet, fordi all aktivitet
skal skje sentralt på store slakterier. Det er viktig å
ivareta denne kunnskapen også sett i sammenheng med opprettholdelsen
av nødslakteordningen. Dessuten er opprettholdelsen av kunnskapen
om slakting på gården viktig i beredskapssammenheng
, ved utbrudd av en eventuell smittsom sjukdom og flytting av dyr
ikke er tillatt.
Fremdeles dør det altfor mange dyr på vei til slakteriet.
Dette er uverdig behandling av dyrene og faktisk dyreplageri. Det
er ikke i tråd med dyrevernlovens intensjon. Årsaken
til at tallene er stygge og økende er fordi avstanden til
slakteriene stadig blir lengre. Grunnen er økonomi! Igjen
er det dyrene og deres velferd som ofres for at de store bedriftene
skal tjene penger. Det må være lønnsomt å
snu transportkjeden fra transport av levende dyr til transport av
slakteskrotter. Det er i alle fall ingen tvil om at det ville være
det beste for dyrene, i tillegg blir kvaliteten på slaktet
mye bedre om dyrene ikke stresses. Mange av de dyrene som ikke dør
under transporten vil ha opplevd situasjoner som gjør at
slaktet har et dårlig utgangspunkt for å bli en mør
biff! Antallet dyr som ikke klarer seg, og årsakene til dette
arbeides det med fra både bransje og tilsyn, men det aller
beste for dyrene var om de ikke behøvde å transporteres
i hele tatt.
© Torill Malmstrøm
|