Dyrevern forklares i leksikon som handlinger for å hindre
at dyr lider, og dette angår mange deler av veterinærens
hverdag. Men det er mange innfallsvinkler til temaet, og det er
viktig å understreke at dyr er dyr, ikke ting og ikke mennesker.
Dyrevern ble formelt satt på dagsorden ved at Norge fikk
vedtatt en dyrevernlov i 1935. Gjeldende dyrevernlov ble vedtatt
i 1974. Dyreholdet og kunnskapen om dyrs behov har endret seg mye
de siste årene. Dette har også politikerne forstått,
og i 2001 ble arbeidet med en ny dyrevernlov igangsatt. Regjeringen
la frem St.meld. nr 12 (2002-2003) Om dyrehold og dyrevelferd
i desember 2002, og Stortinget behandlet meldingen i juni 2003.
Oppfølging av mål og strategier i meldingen ble vedtatt
slik at Norge fortsatt kan være et foregangsland innen dyrehold
og dyrevelferd. Landbruksministeren pekte på at en bedring
av velferden for dyrene vil og må kreve blant annet økonomiske
ressurser. Det mest gledelige med meldingen og behandlingen så
langt, er at det foreslås en etisk plattform som skal være
førende for holdninger til dyr og dyrehold. Dette betyr at
dyr har egenverdi, dyreeier er ansvarlig for dyrenes livskvalitet
og de forholdene dyrene holdes under, dessuten stilles det kunnskapskrav
om dyrene. Dyrene har fått delvis "politisk støtte"
så langt.
Det er viktig å ha klart for seg forskjellen på dyrevern
og dyrevelferd. Dyrevern er brukt i dyrevernloven og beskriver minstekravet
til dyrehold. Dette innebærer en strafferettslig avgrensning
for å beskytte dyr mot mishandling, vanskjøtsel og
lidelse. Dyrevelferd omfatter parametere som helsetilstand, fysiologiske
forhold, atferd og produksjon, og retter seg mot dyrenes trivsel.
Disse forholdene utgjør et mål på hvordan dyret
mestrer hverdagen i sitt miljø. Produksjonsetikk er et annet
ord som brukes, og dette har mye større betydning for dyrets
velferd enn dyrevernlovens minimumskrav. Brambellkommisjonens (1965)
fem friheter setter krav i tillegg til minimumskravene i dyrevernloven;
frihet fra sult, tørst og feilernæring, frihet fra
unormal kulde og varme, frihet fra frykt og stress, frihet fra skader
og sykdom, frihet til å utøve normal atferd. Etologen
Donald Broom er den første professoren i dyrevelferd. Hans
definisjon av begrepet (1986) siteres ofte og retter seg mot dyrets
tilstand med hensyn på dets forsøk på å
mestre sitt miljø. Vi må medvirke til at dyrenes velferd
blir ivaretatt.
Etikk er evnen vi har til å skille rett og galt i vårt
forhold til dyr. Våre følelser for dyr motiverer oss
til å gjøre noe med det vi mener er galt. Etikken er
det teoretiske grunnlaget for moralen vår. Etikken handler
om å ta stilling til og vedkjenne oss det vi gjør med
sikte på forbedring. Hva er rett og galt i forholdet til dyrets
beste - ikke din egen lommebok, faglige ambisjoner eller eiers avhengighet
av dyret! Vi veterinærer må holde fokus på dyrets
beste og veilede om mulige praktiske løsninger i enhver situasjon.
Eier er ikke alltid i stand til å se det.
Å gi en kort definisjon på dyreetikk er ikke enkelt.
Det er viktig å ha noen grunnbegreper klare. Respekt for dyrs'
egenart og egenverdi som sansende og følende vesener er grunnleggende.
Menneskene er satt til å forvalte naturen på en forsvarlig
måte. Nøkkelord i en holdbar dyreetikk innebærer
empati, fornuft, ansvar og kjærlighet. Hver enkelt situasjon
må vurderes etisk og praktisk i forhold til konsekvensene
for dyret.
Regelverk
Lov om veterinærer og annet dyrehelsepersonell omhandler deres
ansvar for å bidra til forsvarlig yrkesutøvelse (§
1) og derigjennom til godt dyrehold. Veterinærens plikter
til å medvirke til etisk og miljømessig forsvarlig
dyrehold er fastsatt (§ 12 punkt 2). Dessuten er det fastsatt
bestemmelser om landsdekkende vaktordninger i § 26 (offentlig
vakt, klinisk vakt og spesialvakt for smådyr), for at dyr
ikke skal komme i fare for å lide unødvendig. Det er
viktig å presisere for dyreeierne at de faktisk har plikt
til og ansvar for at dyrene får passende behandling eller
blir avlivet om det er nødvendig (§ 5 a punkt 4 i dyrevernloven).
Avliving skal ikke være løsningen av bekvemmelighetsgrunner,
men velges ut fra avveininger av problemet opp mot hva som anses
best for dyret.
Er regelverket etisk forsvarlig? Dyrevernlovens § 2 sier at
alle skal behandle dyr vel og ta hensyn til instinkt og dyrets naturlige
behov, så det ikke kommer i fare for å lide unødvendig.
Uttrykket "fare for" krever en sikkerhetsmargin for å
unngå lidelse. Dette innebærer "føre var
prinsippet." Det som faktisk betyr noe for dyrene er hvordan
de blir behandlet og holdt ut fra sine arts- og individbehov. I
interessekonflikten mellom menneskenes behov og dyrenes behov, og
dessuten mellom forbudet om å påføre lidelse
og pålagt lidelse, må vi veterinærer passe på
dyrenes beste.
Det er viktig å vite hvor egen kompetanse slutter og ivareta
kollegial respekt. Dette er helt i tråd med § 23 punkt
4 i dyrehelsepersonelloven om forsvarlig virksomhet og henvisningsplikten.
Oppfordringen er derfor å henvise videre til de som har utfyllende
kompetanse eller bedre utstyr enn deg.
Veterinærenes særstilling
Veterinærer har interesse for dyr og kunnskap om deres behov
og biologiske prosesser. Dette setter oss i en spesiell situasjon
når det gjelder ansvar for å tale dyrenes sak og oppnå
tillit og respekt. Da er det viktig at vi ikke er feige! Vi må
tørre og ville være de som taler dyrenes beste.
Omsorg for dyr står sentralt i veterinærenes yrkesmoral.
Dette innebærer en økt bevissthet og engasjement for
dyrenes behov og velferd. Veterinærenes omgang med dyr blir
sett på som normgivende.
Bruk av medisiner, ulike behandlingsstrategier og tekniske hjelpemidler
må vurderes og veies opp mot eventuelle uheldige konsekvenser.
Valget av hva som er adekvat behandling må baseres på
tidligere erfaringer og opparbeidet kunnskap. Friske funksjonsdyktige
dyr er målet, og veterinærenes råd blir ofte fulgt
av dyreeier. Derfor har veterinærer stor makt og innflytelse
på dyrevelferden. Det er viktig å bruke vårt faglige
skjønn og avlive dyr av dyrevernmessige hensyn om det er
faglig forsvarlig og for å hindre unødig lidelse. Behandlingsregimene
divergerer mye når det gjelder produksjonsdyr og familiedyr.
Dyr til matproduksjon kan ikke slaktes uten å ta hensyn til
eventuelle tilbakeholdelsestider etter behandling. Ved behandling
av kjæledyr er dette ikke relevant, og ved behandling av konkurransedyr
vurderes blant annet dopingproblematikken.
Still spørsmål underveis i hverdagen! Det er vi som
må informere om at dyrevernlovens intensjon ikke blir oppfylt!
Blir dyrenes yteevne presset for langt? Er det forsvarlig dyrehold
vi står overfor? Hva med avlsmålene? Funksjonsfriske
dyr må være utgangspunktet for all avl. Er det riktig
å avlive friske dyr fordi de har feil farge eller tegninger?
Skal vi ta timebestilling på keisersnitt fordi det finnes
raser som kan få fødselsproblemer, eller skal vi motivere
oppdretter til at nettopp de dyrene ikke settes inn i avl? Er regelverket
fornuftig, eller mener vi at det ikke tjener dyrenes beste? Vi må
stimulere og motivere dyreeierne til etterlevelse av regelverket.
Vi skal være pådrivere for å få til en sunnere
populasjon og ikke være redde for å si fra om dette.
Husk at dyrene ikke kan gjøre det selv! Vi har et moralsk
ansvar overfor dyret som pasient, overfor dyreeier og myndigheter.
Dyrenes positive virkning på menneskets mentalhygiene kan
ikke forsvare et dårlig eller uverdig dyrehold. Problemet
angår blant annet dyreeiere som er sosialklienter. Ofte er
dette mennesker som verken kan ta vare på seg selv eller dyrene,
og det hender at dyreholdet ender opp som dyrevernsaker.
Trivsel er en forutsetning for sunne dyr. Dyrevernets fundamentale
prinsipper bør inkluderes i helsebegrepet om etisk kvalitet
i produksjonsprosessen. Hvordan kan vi vite at dyrene ikke lider
eller kan komme til å lide? Mer kunnskap er nødvendig
for å dokumentere at de faktisk har det bra. Vi er oftest
ikke i tvil om når dyrene er redde eller ikke har det bra.
Men der vi er i tvil, bør tvilen komme dyrene til gode.
© Torill Malmstrøm
|